Fotbalul din România nu mai este de ceva timp în cea mai buna perioada a lui și lipsa de rezultate la nivel european se simte și la banii primiți din partea sponsorilor. Atât televiziunile cat și sponsorii au scăzut substanțial sumele de bani investite în primele doua eșaloane competiționale.
Lipsa de rezultate si de expunere a echipelor din Romania la nivel european conteaza enorm in atragerea de sponsori. Incet si sigur, prin participarea sezon de sezon in cupele europene, cele mai expuse echipe din Liga I au reusit sa atraga sponsori importanti de partea lor. Multinationalele au intrat si ele timid in sport, NTT Data sponsorizand CFR Cluj, iar City Insurance este prezenta pe tricourile vicecampioanei Romaniei, FCSB. Totusi, stalpul fotbalului romanesc in materie de sponsori sunt casele de pariuri. Implicarea unor sponsori din industria jocurilor de noroc aduc bani buni la bugetul unor echipe. Cele mai importante case de pariuri si cazinouri din Romania au cumparat publicitate pe aproape toate echipamentele echipelor din Liga 1. Nici echipele cu traditie din al doilea esalon nu au fost uitate, ele purtand pe echipament numele unor sponsori cunoscuti in Romania.
Casele de pariuri, sponsor de baza pentru echipele de la varf
Atragerea de sponsori in fotbalul romanesc este un subiect tabu daca este sa comparam cifrele cu primele cinci campionate de fotbal din Europa. Totusi, cu ajutorul multinationalelor. care s-au alaturat si ele fotbalului mioritic, sponsorizandu-le pe CFR Cluj si pe FCSB, bugetele ajung la sume decente pentru fotbalul nostru. Una dintre miscarile facute pe piata aceasta a sponsorilor a venit din partea clubului Dinamo Bucuresti. Atragerea companiei Unibet in curtea dinamovistilor s-a facut inca din vara anului 2018, atunci cand aparea pe spatele tricourilor purtate de Nistor & Co. Incepand cu editia 2019/2020, parteneriatul a trecut la un alt nivel, astfel devenind sponsor oficial. Pentru cei trei ani de contract, clubul condus de Ionut Negoita primeste 350.000 euro pe an + bonusuri care pot ajunge pana la 600.000 euro.
Semnarea contractului cu Unibet a insemnat despartirea de Orange, alaturi de care a fost mai bine de un deceniu. Noul sponsor principal al dinamovistilor este parte a Grupului Kindred, una dintre cele mai mari companii de jocuri de noroc din lume. Din 2016 a obtinut o licenta de Romania, valabila pe zece ani si pentru a-si creste notorietatea si-a asociat imaginea cu mai multe cluburi si competitii de fotbal. Unibet detine in Romania si brandul Vlad, care promoveaza sloturile video, blackjack, cat si ruleta, un joc clasic de cazino. Cu toate acestea contractul nu este cel mai mare din fotbalul romanesc. Printre echipele care au sponsor o casa de pariuri, FCSB este cea mai bine remunerata, cu aproximativ jumatate de milion de euro.
- FCSB – Betano
- CFR Cluj – SportingBet
- Dinamo – Unibet
- Universitatea Craiova – Betano
- FC Voluntari – Winner
- Poli Iasi – SuperBet
- FC Botosani – SuperBet
Si in Liga a 2-a sunt implicate casele de pariuri la cele mai importante echipe. Trei dintre favoritele la promovare au in spate asemenea sponsori, care se implica financiar. Rapid, UTA si Petrolul sunt printre formatiile care se afla acum in lupta pentru promovare si care au parte de suportul unor case de pariuri.
- Petrolul Ploiesti – Fortuna
- Rapid Bucuresti – SuperBet
- UTA Arad – Get’s Bet
Cele doua entitati care reprezinta fotbalul romanesc, FRF si LPF au cele mai mari contracte cu casele de pariuri. In afara drepturilor TV, casele de pariuri sunt principala sursa de venit pentru fotbalul din Liga 1, iar cel mai bine se vede asta din sponsorii primelor doua esaloane. Incepand cu sezonul 2019/2020 Liga I are un nou sponsor principal, schimbându-și denumirea. Valoarea contractului este mai mare decât suma încasată in precedentul parteneriat.
Lucrurile ar putea escalada daca miscarile de marketing in sensul acesta vor continua. Recent Liga I a fost implementata in FIFA 2020, unul dintre cele mai vandute jocuri video. Versiunea din 2019 a acestui joc a vandut in prima saptamana de la lansare peste 4.300.000 de exemplare.